Saturday, January 8, 2011

pagi vS tidur

In the Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful

Hi all readers and bloggers.

“On the first page of our story
The future seemed so bright
Then this thing turned out so evil
I don't know why I'm still surprised
Even angels have their wicked schemes
And you take that to new extremes
But you'll always be my hero
Even though you've lost your mind

Just gonna stand there and watch me burn
But that's all right because I like the way it hurts
Just gonna stand there and hear me cry
But that's all right because
I love the way you lie
I love the way you lie
Ohhh, I love the way you lie..”

Kedengaran bunyi music itu datang dari bilik sue. Saya pun keluar menuju ke biliknya.

“Hye sayang. Mane sue?” kelihatan Atiq sedang membelek2 buku biology. Mungkin untuk preparation sebelum dia pergi mengajar kowt. Getus saya dalam hati.

“Hei, ni lagu aku! Hehee..:)”

“Lagu ko sangat….” Perli Atiq.

“Ulang la lagi. Nak dengar lagi.”

“Eh. Ada apa- apa ke dengan lagu ni.”

“ Manede. Isshhh… suka je la!”

Alhamdulillah selepas mencuba untuk beberapa hari untuk tidak tidur selepas subuh..BERJAYA!

Jom kita lihat tip- tips untuk stay tidak tidur selepas subuh

1. Tidur awal! Haa.. jangan nak jadi kutu malam.. hahaha. Jangan tengok citer korea sampai 2,3 pagi. Cet.. kadang2 sendiri buat! Ish2… erm.. azam tahun baru kan.. kene la berubah kepada yang lebeh baik kan.. chewah~~ insya’Allah.

2. Baca Quran tu panjang2 sikit. Kalau selalu bace 2 muke surat, so bacela 4 muke surat.. kalau selalu bace 1 muke je, kali ni bace la 2 muke pula. Kalau selalu tak bace langsung.. haa.. jom start membaca. Kan bagus awal2 pagi kita mulakan hidup kita dengan membaca al-Quran.. saya ada terbaca dalam buku Quranic Law of Attraction, kalau kita mulakan awal pagi kita sebelum wat pape.. so waktu subuh la tu kan.. baik kalau kita baca ayat quran, at least sepotong ayat, then tengok maknanya, cuba hayati, insya’Allah, kita akan tenang. Dan secara tidak langsung aura positive akan datang pada kita.

Firman Allah didalam surah Ar-ra'd ayat 28 yang bermaksud:
"( iaitu ) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah ,dengan mengingati Allah hati menjadi tenang"

3. Buat apa yang kita suka. Haa.. hang pi baca buku ka.. eh. Jangan2. Kalau baca buku hang akan tdoq nanti.. tuka2, pe kata hang pi wat exercise sikit. Haa.. nanti hang ley kurus naa..haa.. tang ni ceq suka sangat…heheee.. kalau yang dah kurus tu hang ley dapat badan yang ideal..heheee... J antara keja2 yang hang ley wat pagi2 ney, hang pi la basuh baju kaa..jogging, hias bilik ka… haa! Ceq baru hias bilik semalam.. hahaa.. atas ilham dari sorang akak yang sangat canteq la bilik nya! Hehe.. yaeay! I like!

4. Mandi awal pagi. Best tau mandi awal pagi. Kalau mandi pagi2, badan kita rase segar bugar tau.. rase dunia ni kita yang punya! Owh… ayat dah over da! Heee.. kite akan rase semangat untuk wat keje. Rase hari tu memang hari kita la… hehee..

Actually kalau kita tido pas subuh, pasan x kita akan rase hari tu xbermaya. Semua serba xkena. Ade je bende yang kita buat cam xbetul erm.. ntahla. Saye selalu mengalami perkara tersebut. Nak tau x, Rasulullah tidak tidur selepas menunaikan solat subuh kerana Allah memberkati umat ini yang berpagi-pagi, seperti satu hadith yg berbunyi:

'اللهم بارك لأمتي في بكورها'

(Ya Allah, berkatilah umatku yang berpagi-pagi).

Untuk itu, para fuqaha' memakruhkan tidur selepas solat subuh. Telah thabit dari Nabi bahawasanya Baginda berdoa kepada Allah supaya memberkati umatnya yg berpagi-pagi, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ashab as-Sunan yg empat dan Ibn Hibban dalam Sahihnya, Nabi melewati anaknya Fatimah r.ha yang sedang berbaring pada waktu Subuh, maka Baginda bersabda:

يا بنية قومي اشهدي رزق ربك، ولا تكوني من الغافلين، فإن الله يقسم أرزاق الناس ما بين طلوع الفجر إلى طلوع الشمس

' Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan org yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari.'

(Diriwayatkan al-Baihaqi) Berkata Nabi di dalam hadith yg diriwayatkan oleh at-Tabarani di dlm al-Awsath:

باكروا الغدو -أي الصباح- في طلب الرزق، فإن الغدو بركة ونجاح

' Berpagi-pagilah (subuh) dalam mencari rezeki, sesungguhnya berpagi-pagi itu adalah berkata dan kejayaan.'

Oleh itu para fuqaha' menetapkan kemakruhan tidur selepas solat Subuh, dan dinukilkan oleh Imam as-Safarini mengenai kemakruhan tidur selepas solat Subuh dan Asar:

'Dimakruhkan tidurmu -wahai mukallaf- selepas solat Subuh, kerana waktu itu adalah waktu mencari rezeki dan berusaha (syara' dan 'uruf) di sisi org yg beraqal.'

Dan dalam hadith:

'اللهم بارك لأمتي في بكورها'

(Ya Tuhanku, berkatilah umatku yg berpagi-pagi)

[Diriwayatkan at-Tirmizi, Abu Daud dan selainnya]. Disebutkan ulama' bahawa tidur selepas solat Subuh adalah makruh, dikecualikan dari kemakruhan ini adalah mereka yg berjaga malam utk qiyam dan sebagainya.

- http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-Arabic-Ask_Scholar/FatwaA/FatwaA&cid=1122528621826

Oleh itu sabahat2 sekalian, jom kita cuba untuk tidak tidur selepas waktu subuh ya!




No comments: