Saturday, September 7, 2013

Syukur vs Buta..

In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful

Ramai kenalanku yang merupakan orang yang berkerja dengan kerajaan atau penjawat awam. Bila mana mereka melihat aku sering kali menunjukkan sikap yang sering mempersoalkan setiap tindakan kerajaan, mudah saja mereka melabel orang seperti aku ini tidak sedar di untung. 

Mereka tidak sedar sebab mereka tidak merasainya dan orang yang bukan bekerja sebagai penjawat awam tidak menerima sebarang imbuhan dari  kerajaan. Dengan itu, kami lebih merasai kesusahan hidup tersebut. Dalam keadaan sebelum kenaikan minyak 20SEN pun, ayah bertungkus lumus bekerja untuk menyediakan kecukupan kami, membayar hutangkeliling pinggang, bayangkan bila mana harga minyak naik 20SEN. YA hanya dengan 20SEN! Tapi bagi kami yang susah, nilai tersebut begitu tinggi. Tahu tak implikasi minyak naik 20sen? Tambang kenderaan awam seperti teksi, bas akan naik! Harga makanan juga akan naik! 

Photo: Full Video : http://www.youtube.com/watch?v=7XxyoV9Q4bQ&nomobile=1

Mudah sekali kalian menghukum kami tidak reti untuk bersyukur dengan apa yang dimilik kini? Siapa kalian untuk mengadili dan menghukum kami sebagai orang yang tidak bersyukur. Sungguh kami bersyukur dengan nikmat yang ALLAH beri namun kami TIDAK BUTA! Kami dihantar melanjutkan pelajaran sehingga ke peringkat yang tinggi bukan belajar untuk MENJADI BUTA dan MEMBUTAKAN MATA menerima sahaja apa yang kerajaan lakukan kepada kami. 

Bila mana ada yang bersuara, dah reti pinjam tapi tak reti nak pulang. YUP.. isu PTPTN. Ya. Saya adalah insan yang menerima pembiayaan PTPTN sepanjang saya menyiapkan sarjana muda saya. Ada yang menyatakan dah tahu pinjam , tak reti nak pulang ke?? Hello, saya sentap sekejap. Sejak bila pula saya tak nak pulang. Dan SAYA SANGAT SEDAR bila dah pinjam, kenalah pandai nak pulang. For those yang sudah menerima pinjaman PTPTN tu sila lah pulangkan. No matter ada pihak yang fight supaya PTPTN tak payah bayar, KITA yang DAH pinjam ni sedarlah diri PULANGKAN! You know what, with your stubborn statement TAK NAK bayar tu memburukkan nama baik peminjam PTPTN lain yang nak bayar tau. 

Terima kasih banyak kepada yang kerajaan yang sangat prihatin kepada rakyat. So concern dengan kehidupan rakyat. Janganlah kalian kuatir, rezeki kami Allah yang pegang. Tapi janganlah kalian LUPA, Allah mengira setiap perbuatan para pemimpin. Kalau kalian rasakan tindakan kalian adalah yang terbaik buat rakyat, dan tiada sebarang agenda disebaliknya, TERSERAH. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui. May Allah bless you and always bless us. Waalahua'lam. 


Rakyat yang ambil peduli,


No comments: